03_AZ_MG_6949_Robbin van Turnhout Fotografie
Aandacht voor mantelzorgers en het netwerk van cliënten

Zorgen doen we samen. Daarom helpen wij ook de mantelzorgers en het netwerk van onze cliënten. Want ook u heeft vragen, behoeften en wensen bij het zorgen, en om lekker in uw vel te (blijven) zitten.

Team FOCUS is er voor u

Als mantelzorger ondersteunen wij u bij psychosociale en praktische vragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over de ziekte van uw naaste, de zorg die daarbij komt kijken en uw eigen draagkracht daarin. Als eerste zorgorganisatie in Nederland zijn wij daarvoor gestart met een speciaal team FOCUS; dat staat voor Familie, Ondersteunen, Cliënt, Unieke, Support. Wij denken mee, onderzoeken samen met u wat nodig is en schakelen andere hulp in als dat nodig is.

Foto patries

“Om zoveel mogelijk te leven zoals 'thuis' is het belangrijk dat het sociale netwerk onderdeel blijft uitmaken van het leven. Hiervoor zijn mantelzorgers onmisbaar. Dit wordt dan ook steeds meer een vertrouwd beeld in de ouderenzorg: van ‘zorgen voor’ naar ‘samen zorgen dat”

—Patries Giesberts, mantelzorgcoördinator bij Attent

Team FOCUS bestaat uit een mantelzorgcoördinator, een maatschappelijk werker en twee familiebegeleiders.

De mantelzorgcoördinator ondersteunt mantelzorgers én zorgmedewerkers bij het samenwerken. Zo kunnen zij samenwerken aan het welzijn van de cliënt en zijn/haar/hun naasten en mantelzorger(s). De samenwerking draait om één centrale vraag: ‘Wat kunnen we samen doen om de zorg en ondersteuning van de cliënt zo goed mogelijk te organiseren?’

> Luister onze podcast over mantelzorgparticipatie

De maatschappelijk werker ondersteunt en begeleidt de cliënt bij praktische zaken. Hierbij kunt u denken aan huisvesting, financiën of het regelen van een mentor/bewindvoerder.

De familiebegeleider ondersteunt en begeleidt de cliënt, het netwerk en het zorgteam. Dat doet hij/zij/hen als de situatie complex is of wordt. Familiebegeleiding richt zich op het verbeteren van communicatie, op verwerking en op het geven van voorlichting. Bijvoorbeeld over het omgaan met ziekte/beperkingen en de gevolgen hiervan.

Het verhaal van mevrouw Willems

Mevrouw Willems woont in een Attent-huis. Ze vond het best even wennen om haar oude vertrouwde omgeving te moeten verlaten. Nu, na een aantal maanden, merkt ze dat het wonen in een veilige beschermde woonomgeving haar rust biedt. Vooral de nachten vond ze vroeger wat angstig. Nu weet ze dat als er iets is, ze maar op het knopje hoeft te drukken en dat er dan iemand komt. Wel maakt ze zich zorgen om haar twee dochters. Haar dochters hebben al een aantal jaar geen goed contact met elkaar en dat maakt de afstemming rondom haar zorg moeilijk. Mevrouw heeft er last van dat haar dochters verschillend denken over de inhoud van de zorg en dit bij haar neerleggen. Mevrouw piekert hier veel over.

‘Dit soort familiesituaties is helaas geen uitzondering op de regel, want het komt regelmatig voor dat er door conflicten binnen families het belang van de cliënt onder druk komt te staan. Dit is één van de voorbeelden waar een familiebegeleider voor ingeschakeld kan worden’, vertelt Lilian van Zeist. Lilian is één van onze familiebegeleiders. ‘ In de situatie van mevrouw Willems kan de familiebegeleider de rol van mediator vervullen.’

Dagbehandeling

Daghandeling maakt een groot verschil, voor uw naaste én voor uzelf als mantelzorger. Uw naaste kan gewoon thuis blijven wonen, en u heeft even tijd voor uzelf. Op de dagbehandeling brengen we structuur aan in de dag en bieden we behandeling op maat.

Virtuele thuiszorg

Zelfstandig, veilig en gezond thuis te blijven wonen met de benodigde zorg binnen handbereik. Dat kan met onze aandacht én met behulp van slimme hulpmiddelen, in een goede balans. Virtuele Thuiszorg is de verzamelnaam voor een pakket aan digitale hulpmiddelen die kunnen helpen langer gezond en zelfstandig te blijven. Deze slimme hulpmiddelen vervangen niet onze zorg maar vullen deze aan en maken uw leven makkelijker, rustiger en/of veiliger.

Logeren

Soms is het fijn om even weg te kunnen en de mantelzorg uit handen te geven. Wij hebben kamers waarin uw naaste kan logeren. Tijdens het logeren nemen wij de zorg van u over. Zoveel mogelijk zoals uw naaste dat gewend is. En wij houden u op de hoogte over hoe het met uw naaste gaat.

Locatie en appartement
Voor het logeren hebben we in de huizen Beverode en Rhederhof speciale, sfeervolle logeerappartementen ingericht. Het appartement heeft over een eigen douche, toilet en wastafel. Daarnaast is er een divers aanbod aan activiteiten en er is een kapper en pedicure.

Wat kunt u van ons verwachten?
Als uw naaste bij ons komt logeren, bespreken we van tevoren wanneer u de locatie en de kamer kunt komen bekijken. Daarna kunt u doorgeven of uw naaste bij ons wil komen logeren. Als u hiervoor kiest, komen we daarvoor nog bij elkaar. Dan nemen we samen met u en uw naaste door welke zorg uw naaste gewend is te krijgen. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij het dagritme dat uw naaste gewend is. Daarna leggen we vast wat we met elkaar besproken hebben.

Onze zorgverleners leveren uw zorg veilig en verantwoord. Als u bij ons aankomt wordt u hartelijk ontvangen door een gastvrouw. Daarna brengen we uw naaste naar het appartement en maken uw naaste wegwijs binnen de locatie. De afspraken die we samen gemaakt hebben nemen we nog een keer door. Ook kunt u ons laten weten aan welke activiteiten uw naaste wenst mee te doen.

Combinatie met dagbesteding of behandeling?
Mocht uw naaste behandelingen krijgen, dan kunnen die in de meeste gevallen gewoon doorgaan tijdens het logeren. Is uw naaste gewend om overdag naar de dagbesteding te gaan, dan kijken we samen hoe we dit kunnen combineren met het logeren.

Worden de kosten voor logeren vergoed?
Of de kosten worden vergoed, hangt af van de situatie. Bekijk hieronder de mogelijkheden:

  • Heeft uw naaste een Wlz indicatie (MPT of VPT)? Dan is het mogelijk dat logeren binnen de indicatie past en de kosten worden vergoed. Wel betaalt u een eigen bijdrage. Voor meer informatie kunt u terecht bij het CAK (www.cak.nl);
  • Is u naaste aanvullend verzekerd voor zorgkosten? Informeer bij de zorgverzekeraar of de kosten voor het logeren worden vergoed;
  • Worden de kosten niet vergoed, dan kan er op particuliere basis gelogeerd worden.

Meer informatie?
Wilt u meer informatie over de mogelijkheden voor logeren? Lees dan deze folder.

Meer weten?

Heeft u vragen over mantelzorgondersteuning of kunt u de hulp van team FOCUS gebruiken? Onze klantenservice helpt u direct.

"*" geeft vereiste velden aan

Vul uw gegevens en opmerking of vraag in, dan nemen wij binnen 2 werkdagen contact met u op. Alle 4 velden zijn vereist om u een reactie te kunnen geven.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Samen bouwen we aan de zorg van morgen

Op onze website gebruiken we cookies. Als u op 'weiger' klikt gebruiken we alleen cookies om onze website te verbeteren. Als u op 'accepteer' klikt kunt u bijvoorbeeld ook YouTube video's bekijken. Meer informatie leest u in onze cookieverklaring.